Nuffnang Ads

Tuesday, July 19, 2016

Angan angan jadi kenangan

Sedar tak sedar dah hampir tiga tahun aku duduk rumah sendiri. Jiran-jiran pun dah semakin ramai. Tapi bila kami berkumpul topik ubah suai rumah masih lagi berkumandang. Hahahaha dah macam tak ada modal bercakap dengan jiran-jiran. Mana tak bercakap sampai anak empat. Pengalaman aku dalam ubah suai rumah amat amat amat amatlah phitnya. Tambahan pula rumah dah siap, tapi kesan dia dah tiga tahu makin nampak. Retak sana sini. Angan-angan nak jadikan rumahku syurgaku dah tak jalan. Aku pun tak tahu, retak tu disebabkan oleh material atau proses mendapan. Dulu-dulu rajin la juga panggilkan orang untuk repair, tapi kalau dah berkali-kali ulang benda yang sama, maka jadi jemu, dan berakhir dengan malas. Sedap mata memandang atau tidak, tengok lah dalam senyum pahit.
Ada juga jumpa facebook orang tu, tapi sebab malas nak fikir dan sebab dah pasrah, biarkan je lah. Aku dah redha dengan semuanya. Barang yang lepas usahlah dikenang. Ko mampu. Aku mampu je. Kannnnn.

Tuesday, July 21, 2015

Dilema tidur rumah mak ayah

Alhamdulillah, puasa sudah dan raya pun sudah. Dalam gawat-gawat dengan gst, minyak naik, tapi sakan tengok rakyat malaysia ni bersoping untuk raya. Nak buat macam mana kan, dah nak raya. Mahal ke murah, raya tetap kena raya. Dolu-dolu mungkin laginsakan, tapi sekarang mungkin dah kurangkan situ sini.
Tak kisahlah, dari segi kebendaan, tidaklah penting sangat, tapi ukhuwah tu yang penting. Aku pun syukur sangat-sangat sebabnya dua hari sebelum raya, keputusan peperiksaan akhir keluar, dan Alhamdulillah, lulus.
Dalam dok hangat-hangat raya, banyak dok kongsi dah media sosial pasa isu balik kampung. Pasal tak nak menginap rumah ibubapa sepanjang cuti beraya. macam-macam alasan bagi dari segi ruang, tempat tidur, tandas, dapur dan seribu satu alasan dicari untuk duduk di hotel. Semua ni ada pro dan kontra. Bagi aku senang je, nak tidur rumah mertua atau ibubapa sendiri pun boleh, nak tidur hotel pun boleh. Tidak lah menjadi masalah, sebabnya masa tidur, tak ada pun ortang nak beramah mesra. Tapi kalau nak duduk hotel,  jangan sekali-kali kita MENIPU (capital latter ko) dengan mak ayah kita. JANGAN....... sebab sebijak mana pun kita cuba nak manipulasi keadaan, ibarat bangkai, akan berbau juga. Dan kita jangan lupa, ibubapa ni ada deria ke-enam. Dioarang akan terasa sesuatu tak kena tapi, tak kan la diaorang nak luahkan.Betul tak. Berterus terang la, terangkan sebab-sebanya. Masalah aurat dan sebagainya.Tapi kalau di rumah kita tu bilik mencukupi, rasa tu bukan alasan yang cukup kan. Ingat kita balik, pagi raya mohon ampun dan maaf, tapi kita buat dengan tak ikhlas. Kalau kita ikhlas, kita tak akan menipu di pagi raya. Betul tak. Mak ayah kita,bukqn gila atau bodoh, kalau kita terangkan sebab musabab yang jujur dan ikhlas, merek akan faham. Terang cakaplah. Walaupun mak ayah kita tak sekolah tinggi tapi janganlah kita rendahkan martabat mereka di depan mata kita.
Alasan tak sampai hati nak cakap, alasan bodoh. Jadi menipu tu sampai hati pula.Bagi la pulak alasan, menipu untuk jaga oerasaan. So, sampai bila kita nak menipu? Adakah di pagi raya tu, masa kita minta maaf, kita bagi tahu yang kita ada tipu mereka? Tak de kan. Berhentilah menipu.
Ni fokus pada yang duduk jauh lah, kalau rumah kita sebelah mak ayahnkita tu, tak baca, gi duduk main jauh-jauh. Banyak alternatif untuk tidur di rumah mak ayah kita atau mertua dan dalam pada masa yang sama dapat menjaga aurat kita. Korang boleh beli kain ela yang regabRM2.50 semeter tu, dan korang upah jahit buat tirai. Beli 10 meter dan korang buat la ruangan untuk korang tidur. Pasang masa nak tidur je la. Jangan bongok sangat. Tak kan tak mampu kan, kwin bqju korqng berpuluh hengget semeter boleh plak kan. Jimat weh, boleh guna bertahun-tahun kain tu. Lepas guna, lipat dan simpan.
Sebenarnya, kalau nak duduk tu, macam-macam cara dan jalan, kalau tak nak tu, macam-macam alasan. Korang bukan bodoh, sekolah tinggi, keja pon hebat-hebat.
Ingatlah, hayat mak ayah kita tak panjang, berbuat baik lah. Jangan menyesal bila mereka dah tak ada.

Selamat Hari Raya

Sunday, June 21, 2015

Berpuasa lah kita yer

Alhamdulillah. hari ni dah hari ke-5 kita puasa. Harap-harap, jangan la kita "lari pecut" tapi lebih kepada "marathon" dalam beramal. Sehingga hari ni, hanya sempat singgah bazar ramadhan di BTHO je, itu pun sebabnya gi berbuka puasa di rumah kekanda. Tahun ni, perasan lain macam sikit. Semua benda nak DIY. kan.....
Ok, nak update blog memang malas la kan, nak kata folllow facebook, tak jugak. Sejak abis exam final untuk final year, kononnya nak nak rehat dengan sepuas-puas hatinya la kan. Tapi sebab dah biasa dengan suasana banyak kerja, baca membaca ni, sempatlah khatam baca buku Dr. Zaharudin Abd Rahman, berjudul Jangan Berhenti Berlari. Alhamdulillah, banyak manfaat buku tu. Tak rugi beli. Dia boleh mencetuskan satu pengalaman baharu kepada pembaca. Percaya tak, buku tu aku beli tahun 2010, sekatang baru sempat baca. Terasa malu pulak. Ulamak dunia, lagi sibuk, aku ni yang perasan sibuk, konon nak update blog pun tak sempat, nak baca buku pun tak sempat. Adoiii.
Ok, nak sentuh sikit pasal bulan Ramadhan ni. Perkara yang sinonim dengan bulan ramadhan ni ialah pasar ramadhan (aku gelarkan PARAM, PAsar + RAMadhan). Ok, biasa la PARAM, macam-macam juadah ada dijual, dari juadah yang biasa-biasa hinggalah juadah yang ko tak akan jangka pun akan dijual pada bulan ramadhan ni. Hebatkan. Nikmat untuk semua, kepada penjual dan pembeli.
Tapi dalam pada itu, ada yang tak bestnya bila, pembeli rasa kena tipu oleh penjual. Sebagai pembeli, kita kena tahu, tujuan kita ke PARAM, untuk membeli kan. So, jadilah pembeli yang bijak. Lagi satu, elakkan dari mengaibkan mana-mana pihak, sebab, peniaga juga mencari rezeki yang halal. Peniaga pun kena fikir untung rugi juga, disamping sewa tapak yang mahal. Modal lagi. Aku bercakap bagi pihak penjual dan pembeli.
Peniaga juga perlulah bertimbang rasa dalam berniaga. Jadilah peniaga yang jujur, kita ada pembeli yang jujur,maka kita akan dapat masyarakat yang jujur (bunyi macam kopi paste ayat seseorang je).
Dalam pada kita dok komen-komen pasal makanan yang kita dah beli dengan macam-macam kata nista, lebih baik kita bersyukur, kerana itu adalah rezeki untuk kita. Kitakan sedang berpuasa. Redha dengan rezeki. Sebab tu aku tak berapa gi PARAM, sebab tak nak tambah dosa. Lebih suka my sweeties masak juada mudah-mudah je. lebih kepada tradisional je. hihihihihi

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Web Statistics