Nuffnang Ads

Friday, September 2, 2016

Tolong menolong

Bantu-membantu, tolong-monolong atau apa sahaja istilahnya. Perkara pokok ialah kita menolong individu lain dengan satu sebab. Kadang-kadang orang bertanya, bukankah kamu benci padanya, tetapi kenapa kamu bantunya. Sedangkan orang yang kita benci atau musuh kita pun kita bantu, apatah lagi kalau orang yang kita suka, cintai, sayangi atau orang yang akrab dan rapat dengan kita. Sudah semestinya kita alan bantu tanpa sebarang syarat.
Walaupun begitu, akhir-akhir ini, sikap tolong-menolong ini semakin kurang. Manusia lebih suka melihat dari menolong.
Dalam kita menolong orang, janganlah kira mengharapkan balasan atas setiap pertolongan kita. Kita biasa mendengar cinta tanpa syarat, tapi tidak pernah diungkapkan dengan menolong tanpa syarat. Menolong tanpa syarat bagi aku bermaksud menolong dengan sebenar-benar pertolongan. Tanpa mengharapkan sebarang balasan dari orang yang ditolong. Mungkin adik-beradik kita dalam keadaan yang memerlukan pertolongan. Samada dalam bentuk wang ringgit, tenaga, buah fikiran dan sebagainya. Orang luar lagikan kita tolong dengan sehabis daya kita. Ahli keluarga sendiri apa salahnya kalau kita menolong dengan sepenuh hati. 
Sebaik-baiknya lakukan sedikit pemerhatian sebelum menghulurkan bantuan, agar bantuan yang dihulurkan tidak disalah tafsir. Orang yang menerima pertolongan, terserahlah samada hendak mengambil kesempatan atau sebaliknya. Terserah kepadanya. 
Kadang-kala, apabila kita menolong orang, akan ada pihak lain yang tidak senang dengan pertolongan yang dihulurkan. Alangkah peliknya sikap itu. Mungkin wujud unsur-unsur cemburu disitu. Siapa tahu. 
Ada satu quoted yang aku pernah ingat "you don't need a reason to help people" macam tulah bunyinya kan. Untuk menolong orang anda tak perlu jadi orang yang kuat atau luar biasa. Anda hanya perlu jadi diri anda sahaja. Kerana pertolongan yang paling berharga ialah pertolongan yang dihulurkan pada saat ia diperlukan. Kadangkala orang yang memerlukan pertolongan orang yang lemah. Kadangkala terjadi orang dewasa memerlukan pertolongan kanak-kanak. Jadi tolonglah sesiapa yang anda dapati memerlukan pertolongan.
Mulakan hari anda dengan niat menolong orang esok hari. Selamat Malam

Tuesday, July 19, 2016

Angan angan jadi kenangan

Sedar tak sedar dah hampir tiga tahun aku duduk rumah sendiri. Jiran-jiran pun dah semakin ramai. Tapi bila kami berkumpul topik ubah suai rumah masih lagi berkumandang. Hahahaha dah macam tak ada modal bercakap dengan jiran-jiran. Mana tak bercakap sampai anak empat. Pengalaman aku dalam ubah suai rumah amat amat amat amatlah phitnya. Tambahan pula rumah dah siap, tapi kesan dia dah tiga tahu makin nampak. Retak sana sini. Angan-angan nak jadikan rumahku syurgaku dah tak jalan. Aku pun tak tahu, retak tu disebabkan oleh material atau proses mendapan. Dulu-dulu rajin la juga panggilkan orang untuk repair, tapi kalau dah berkali-kali ulang benda yang sama, maka jadi jemu, dan berakhir dengan malas. Sedap mata memandang atau tidak, tengok lah dalam senyum pahit.
Ada juga jumpa facebook orang tu, tapi sebab malas nak fikir dan sebab dah pasrah, biarkan je lah. Aku dah redha dengan semuanya. Barang yang lepas usahlah dikenang. Ko mampu. Aku mampu je. Kannnnn.

Tuesday, July 21, 2015

Dilema tidur rumah mak ayah

Alhamdulillah, puasa sudah dan raya pun sudah. Dalam gawat-gawat dengan gst, minyak naik, tapi sakan tengok rakyat malaysia ni bersoping untuk raya. Nak buat macam mana kan, dah nak raya. Mahal ke murah, raya tetap kena raya. Dolu-dolu mungkin laginsakan, tapi sekarang mungkin dah kurangkan situ sini.
Tak kisahlah, dari segi kebendaan, tidaklah penting sangat, tapi ukhuwah tu yang penting. Aku pun syukur sangat-sangat sebabnya dua hari sebelum raya, keputusan peperiksaan akhir keluar, dan Alhamdulillah, lulus.
Dalam dok hangat-hangat raya, banyak dok kongsi dah media sosial pasa isu balik kampung. Pasal tak nak menginap rumah ibubapa sepanjang cuti beraya. macam-macam alasan bagi dari segi ruang, tempat tidur, tandas, dapur dan seribu satu alasan dicari untuk duduk di hotel. Semua ni ada pro dan kontra. Bagi aku senang je, nak tidur rumah mertua atau ibubapa sendiri pun boleh, nak tidur hotel pun boleh. Tidak lah menjadi masalah, sebabnya masa tidur, tak ada pun ortang nak beramah mesra. Tapi kalau nak duduk hotel,  jangan sekali-kali kita MENIPU (capital latter ko) dengan mak ayah kita. JANGAN....... sebab sebijak mana pun kita cuba nak manipulasi keadaan, ibarat bangkai, akan berbau juga. Dan kita jangan lupa, ibubapa ni ada deria ke-enam. Dioarang akan terasa sesuatu tak kena tapi, tak kan la diaorang nak luahkan.Betul tak. Berterus terang la, terangkan sebab-sebanya. Masalah aurat dan sebagainya.Tapi kalau di rumah kita tu bilik mencukupi, rasa tu bukan alasan yang cukup kan. Ingat kita balik, pagi raya mohon ampun dan maaf, tapi kita buat dengan tak ikhlas. Kalau kita ikhlas, kita tak akan menipu di pagi raya. Betul tak. Mak ayah kita,bukqn gila atau bodoh, kalau kita terangkan sebab musabab yang jujur dan ikhlas, merek akan faham. Terang cakaplah. Walaupun mak ayah kita tak sekolah tinggi tapi janganlah kita rendahkan martabat mereka di depan mata kita.
Alasan tak sampai hati nak cakap, alasan bodoh. Jadi menipu tu sampai hati pula.Bagi la pulak alasan, menipu untuk jaga oerasaan. So, sampai bila kita nak menipu? Adakah di pagi raya tu, masa kita minta maaf, kita bagi tahu yang kita ada tipu mereka? Tak de kan. Berhentilah menipu.
Ni fokus pada yang duduk jauh lah, kalau rumah kita sebelah mak ayahnkita tu, tak baca, gi duduk main jauh-jauh. Banyak alternatif untuk tidur di rumah mak ayah kita atau mertua dan dalam pada masa yang sama dapat menjaga aurat kita. Korang boleh beli kain ela yang regabRM2.50 semeter tu, dan korang upah jahit buat tirai. Beli 10 meter dan korang buat la ruangan untuk korang tidur. Pasang masa nak tidur je la. Jangan bongok sangat. Tak kan tak mampu kan, kwin bqju korqng berpuluh hengget semeter boleh plak kan. Jimat weh, boleh guna bertahun-tahun kain tu. Lepas guna, lipat dan simpan.
Sebenarnya, kalau nak duduk tu, macam-macam cara dan jalan, kalau tak nak tu, macam-macam alasan. Korang bukan bodoh, sekolah tinggi, keja pon hebat-hebat.
Ingatlah, hayat mak ayah kita tak panjang, berbuat baik lah. Jangan menyesal bila mereka dah tak ada.

Selamat Hari Raya

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Web Statistics